Fyra anledningar till varför SJ är som en finne på näsan.

223378-5

Jag hade den stora äran att åka lite tåg i helgen, som är mer eller mindre mitt hatsätt att transportera mig på. Givetvis är jag för dum för att komma ihåg hur mycket jag stör mig på det eftersom jag inte gör det så ofta. Detta har framför allt att göra med att jag mest har åkt tågbussar (världens dummaste namn för övrigt) de senaste två åren på grund av elektrifieringen av all tågtrafik här nere, men det är en helt annan historia. I vilket fall så kom jag snabbt på vad det är som brukar störa mig under helgens utflykt, och sammanfattade det i fyra punkter:

1. Tåg är, i 9 av 10 fall, försenade.
Så länge man inte har turen att åka från en startstation för ett tåg är man i regel kort sagt körd. Det bästa fenomenet är helt klart att man envisas med att sätta upp nya ungefärliga tidpunkter när tåget ska komma, vilket det aldrig gör. Vad är meningen? Troligtvis är svaret att det inte ÄR någon mening med det, utan att SJ:s förnärmsta sitter i fikarummet och slurpar te, äter riskakor och kastar med den 20-sidade tärningen för att se vilken ny tid som ska sättas upp. När de sen har gissat fel ungefär 5 gånger i rad (dumma tärning!) så byts "Ny tid: X" ut mot "Ny tid? Eller?".

2. Man blir alltid dumförklarad av ALLA anställda ombord.
Biljettkontrollanter är roliga, eftersom de envisas med att säga vart man ska när de kollar på ens biljett. "Jahapp, då blir det byte för dig i Alvesta." Nähä? Det har jag ju inte kontrolläst själv ungefär 500 gånger innan, så tack som fan för att du berättade! Eftersom jag är blind och av någon anledning befinner mig på ett tåg och ni på SJ inte trycker ut biljetter med blindskrift så kan jag bara tacka och bocka för servicen!

Övertydligheten är också någonting som är intressant. Tolka inte detta fel; jag har ingenting emot att namnet på nästa station nämns två gånger eftersom man nästan alltid sitter och lyssnar på musik eller dylikt medan man reser, men för att citera så kan det bli för mycket:
"Jaha, och så för folk som skulle till station X så blir det avgång vid nästa station där en ersättningstaxi väntar. För er som skulle av vid station Y väntar en taxi vid en kommande station. Detta är dock inte SAMMA taxi som den första." WHAAAT? NO WAY?!

3. På SJ kan man inte räkna längre än till två.
I helgen såg jag helt klart ett fint tåg. Jag och Håkan var ute och reste lite och hade fått platser inbokade i vagn 5. Vad vi inte insåg var att SJ inte är så värst bra på att räkna. På stationen rullar ett tåg in som har följande numrering: Vagn 1 - Vagn 2 - Vagn 5 - Vagn 4 - Vagn 3! Man börjar såklart undra om det ändå inte är så att vi passagerare har rätt och att man ska infinna sig i vagnen längst bort (dvs SJ:s vagn 3), men man litar på att någon jävel inte kan koppla vagnarna rätt och hoppar på den vagn som står vagn 5 på. Givetvis så är det fel, och man inser snabbt att alla andra har tänkt precis likadant som en själv (förutom SJ som har snor i hjärnan), så därför börjar två hela vagnar flytta sig mot varandra samtidigt. Viss trängsel och problematik uppstår, och slutsatsen vi kan dra är därför att anställningstestet för folk som börjar jobba på SJ kan bara bestå av två saker:
  • Ett fem-delat pussel ELLER
  • En träbricka med hål för cirklar och fyrkanter samt tillhörande klossar. Nej, tyvärr får du inte sätta fel!
I och för sig så är det inte så tokigt vid närmare eftertanke eftersom det är en jobbkarriär nära till hands så länge man står ut att jobba med chimpanser och ryggradslösa organismer. Ekonomerna tycks ha fått konkurrens i dumhet!

4. Säten är lika sköna som tågen är långsamma.
Om du åker i ett gammalt skruttigt regionaltåg anno 1800 så har de alltid de skönaste sätena. När du sen sätter dig i hypermoderna X35000 så sitter du helt plötsligt på en spikmatta. Logiskt och bra, eftersom vi i framtiden har avskaffat allt vad komfort heter. Det ska göra ONT att åka tåg! Alla andra kommentarer är överflödiga.

För att citera Henrik Elmer om just tåg:
"När man åker tåg säger de alltid att man inte får luta sig ut genom fönstret. Jag prövade detta och upptäckte snabbt varför; Det var nämligen en ruta i vägen! Sen var jag också tvungen att lämna vagnen för alla tittade så konstigt på mig..."

För övrigt så är L bäst. Curly Sue och Omerta i mitt hjärta. :) Och Uppcon var ganska trevligt med! Inte ofta helger blir så här lyckade. Fast, det var ju inte SJ:s förtjänst...

Kommentarer
Postat av: MaelDrakon

HAHAHA så jävla sant, tågresan vart nog fan det värsta på hela helgen lätt sagt XD
Dock ska tilläggas att det var bara insidan som man skrivit rätt på.... dvs att man satt upp en liten minimal lappjävel på ena rutan som sa att det minsann inte var vagn 5, utan istället vagn 3. Dock tycks man i SJ's fall nästan ersätta siffran 3 med 5 i vilket fall, för vagnarna hette '1,2,5,4,5'.... udda som fan XD
Ska för övrigt försöka spela in Henrik Elmérs hela kör från '99 års Släng Dig I Brunnen (... varför tog man ett sådant namn?)

2007-10-02 @ 23:58:57
Postat av: Fredrik

Hahaha, stupid jerk, det va kul. Statens Hjärnvägar.

2007-10-03 @ 10:29:49
URL: http://zombies.blogg.se
Postat av: Tommy

Ah det är ju underbart att åka tåg :D? Det är ju det miljövänligaste sättet med så varför inte liksom?
Sen att SJ inte har kompetens nog att sätta ett träpussel eller förstå att vi verkligen inte kan fatta att vi ska byta tåg är ju en helt annan femma. . .

2007-10-03 @ 15:42:38
URL: http://rhammie.suntearstudio.com
Postat av: Andiaz

Jag är nog hellre miljövänlig genom att plantera träd än att ha med SJ att göra. Mycket smärtfriare. ^^

2007-10-03 @ 21:46:43
URL: http://andiaz.blogg.se
Postat av: MaelDrakon

Ska be att få meddela att jag inte mindes Henrik Elmérs kommentar fullt ut, men någon tycks ha schlängt upp hela hans framträdande från '99 på youtube nyligen ^^
http://www.youtube.com/watch?v=QqEU2I9ydzM

Skogis

2007-10-10 @ 04:07:44
Postat av: Andiaz

Hahahaha, han är så jävla bäst. Alfapet med kungen blir fan aldrig gammal.

2007-10-10 @ 20:58:50
URL: http://andiaz.blogg.se
Postat av: Anonym

Oj, vågat att blotta din låga intelligensnivå på en offentlig blogg. Det är alltid den som blir så komiskt, ensidigt upprörd som är den fördummade. Du åker inte tåg ofta men ALLA tågvärdar förolämpar dig genom att ge en service som dom egentligen inte vill ge till sådana som du. Det är deras jobb. Eftersom du är bättre, större och mer intelligent än SJ, skulle du gjort det bättre själv? Det är viktigt att alla på tåget inte missar viktig information. Väljer du att åka tåg får du acceptera att det är ett kollektivt resande där allas behov bör tillgodoses. Lilla gubben då.

2007-10-26 @ 15:17:56
Postat av: Andiaz

Tja, var ska man börja... Jag finner det rätt roande att man som anonym ens orkar skriva ett svar på en blogg som uppenbarligen inte är särskilt allvarligt menad. Nej, det är inte en service att tågen är försenade i vått och torrt. Nej, det är inte en service att läsa upp vad som redan står på allas biljetter, såvida inte dumförklarande är en av SJ:s främsta policies. Att säga att en taxi på en viss ort inte är samma fordon som en taxi på en HELT ANNAN ORT är inte att tillgodose något behov förutom min och andras skrattmuskler.

"Skulle du gjort det bättre själv?"-logiken är för övrigt helt efterbliven. Låt oss exempelvis säga att jag sitter och kollar på en fruktansvärt kass film. Jag konstaterar rätt snart att den suger, varpå en annan person säger "Jamen, gör det bättre själv då!". Inte fan lägger jag då ner mitt argument och säger "Du har rätt, jag kan inte göra bättre film själv, ALLTSÅ är den här filmen helt okej". Filmen suger lika mycket i vilket fall, och därav även SJ. Och sist men inte minst; även om SJ egentligen gör ett okej jobb överlag så hindrar det inte mig från att skämta om dem och hur fruktansvärt inkompetenta de kan framstå i andra sammanhang. Men-men, se till att inte ta internet för seriöst bara. ;)

2007-10-28 @ 02:20:38
URL: http://andiaz.blogg.se
Postat av: Fredrik

Anonym: Haha, undrar vem det är som är "komiskt, ensidigt upprörd"(lär vi iofs aldrig få veta då du är anonym, din mes)? Slår vad om att du hoppade av grundskolan för att bli tågvärd, eller fick du plugga? 10p Klippa biljetter, 5p Personlig hygien (gissar att du körde i den, btw) och 20p Köra modelljärnväg med lokförarmössa?
Andiaz: Bra svarat, lol.

2007-10-29 @ 19:50:12
URL: http://zombies.blogg.se
Postat av: MaelDrakon

RE: To unkown sender.
Undrar fan vem det var som mest (förstummande och) fördummande här -_-
för det första, skaffa humor ditt mög!!
För det andra, ska jag faktiskt ge dig ett litet svar på det du uppenbarligen frågade (quote: "skulle du gjort det bättre själv?"). Näe, jag hade inte gjort det bättre själv, men jag är så pass självmedveten att jag därav INTE GÖR DET HELLER!!
Sen har vi det där med så kallad service. Jag gillar service, kaffevagnen är högt uppskattat, men jag vill inte bli dumförklarad av halva tågpersonalen bara för att de tro jag inte vet vart fan jag ska!
Slutligen undrar jag också vem det är som anser sig bättre än andra! "lilla gubben" är rätt nedseende på andra, plus ett rätt aktivt fjortis-beteende! En offentlig blogg betyder inte att alla måste lämna comments för att de tror de är något, och som Andiaz nämnde, "så hindrar det inte mig från att skämta om dem och hur fruktansvärt inkompetenta de kan framstå i andra sammanhang".
Plus i kanten för fredde's inslag. Har en känsla av att det stämmer rätt klockrent XD

Skogis

2007-10-30 @ 23:27:38
Postat av: Josefine

Bra sida du har! Jag har kollat igenom några av dina andra inlägg och jag diggar vad jag ser :).

2011-07-13 @ 03:09:45
URL: http://djurförsäkring.net

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0