Recension: Logh - North

223378-3
Logh - North
Bad Taste Records, 2007

Betyg: 3,5 av 5.

Gruppen Logh från vårt egna land är återigen tillbaka med en ny skiva betitlad med mostsatsen till vilken del de kommer ifrån - nämligen North. Bandet, som består av fyra medlemmar, kan närmast beskrivas som en slags blandning av indie och post-rock, vilket är något som förstås leder till att resultatet blir rätt unikt och en aning svårkategoriserat. Personligen får jag lite vibbar till vad som skulle kunna vara en lugnare variant av Jeniferever (som förvisso redan är rätt lugna, men ändå), och det är väl något som bara kan räknas som positivt?

Precis som de tidigare albumen från Logh så är North ett inåtvänt och relativt deppigt album som till en början inte verkar ha särskilt många låtar som sticker ut från mängden. Detta är dock något som ändrar sig allt eftersom man ger skivan lite tid att växa, vilket jag minst sagt har märkt. Jag vet inte, men från att ha gått till ett stadie där jag inte tyckt att skivan ens var i närheten av de gamla releaserna till att jag inte kan bestämma mig om det är likvärdigt eller kanske till och med bättre än de tidigare känns som en trevlig förbättring. Framför allt känns den första halvan grymt starkt, och jag har svårt att välja om jag gillar "Saturday Nightmares", "Weather Island", "The Invitation", "All The Trees" eller "The Black Box" mest. Och det är inte bara musiken i sig som är bra; texterna känns verkligen som om de är sådär perfekt skräddarsydda för varje melodi, och man får en känsla av att sångaren Mattias Friberg inte skulle säga det han gör på något annat sätt. Ett fint exempel får vi i exempelvis "The Black Box" ("Time to go or / Everything will / Stay the same and / This will only hurt / This confusion / Must have an end now") och i "All The Trees" ("Piece by piece / The image clears / No one ever / Made a friend around here / I tried to make them see / But they would not see / For all the trees"). Det är synd att den sista delen av skivan inte är riktigt lika bra, för då hade jag haft en känsla av att jag var tvungen att lyssna lite till och såsmåningom sätta ett ännu högre betyg.

Jag har svårt att förstå varför inte Logh har fått mer uppmärksamhet än så länge. Även om post-rock känns som en genre som inte jättemånga har koll på så har jag ändå fått intrycket av att de lite större artisterna såsom Sigur Rós, Mogwai och Explosions in the Sky har en ansenlig publik häromkring. North är i vilket fall ännu en stark skiva som bör kollas upp vare sig man ens har hört talas om genren eller inte.

Officiell hemsida
Purevolume
Myspace